Transcription de texte ancien et notes par Manuscrit & Esperluette

19 août 2023

Partage de la succession de demoiselle Philippa Leclerc du Tremblay (14 août 1582).

Bibliothèque nationale, cote Clairambault 356, pages 274-277v.

Manuscrit original numérisé sur :

https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b9001046m/f505.item

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Portrait présumé de Philippa Leclerc du Tremblay.

 

(Michiel Coxcie [1499-1592]. Volets de retable [détail]. Collection privée)



Héritage du mort et tirage au sort

 

Un bel exemple d'acte notarié de succession très simple, mais exprimé de la façon très ampoulée et en apparence complexe de l'époque. Il s'agit de l'acte de partage d'une succession par lots : les héritiers ont fait constituer des parts égales de l'héritage (plus de 300 objets) et font tirer au sort leur attribution par « ung jeune enffant » pour plus d'innocence.

La personne décédée n'est pas une inconnue. Nous avons publié un acte passé du vivant de Philippes ou Philippa Leclerc du Tremblay1. Pour la présentation des personnages, nous renvoyons à cette publication et au tableau en fin de la présente page, mais rappelons simplement que nous avons affaire ici à la famille du fameux « père Joseph », Joseph Leclerc du Tremblay (1577-1638), le moine capucin qui était le conseiller du cardinal de Richelieu, sa fameuse « éminence grise ». Les personnes citées dans le document sont des cousins éloignés.

Par ailleurs, comme il est assez fréquent à l'époque, on a le cas ici de deux frères (Guillaume et Denis de Besançon) ayant épousé deux sœurs (Antoinette et Jeanne Bourgoing), ce qui évite la dispersion des héritages. Ainsi Françoise Bourgoing, fille de Guillaume de Besançon et de Jeanne Bourgoing, orpheline de père et mère et mineure, est-elle représentée pour l'héritage par sa tutrice et (doublement) tante, Antoinette Bourgoing. Hormis cette particularité, l'héritage est simple : tous les héritiers sont frères et sœur et héritent de leur mère, veuve.

 

⸎⸎⸎⸎⸎

 

Par devant Charles Perrot2 et Guillaume Cadier notaires du roy nostre sire en son Chastelet de Paris, soubzsignez, furent presens nobles personnes Me Nicolas Bourgoing, conseiller du roy notre sire en son Grand conseil, Me Jacques Bourgoing aussi conseiller du roy en sa Court des aydes à Paris, damoyselle3 Anthoinette Bourgoing, femme procuratrice et auctorisee4 en ceste partye de Denis de Besançon, escuyer, seigneur de Thimecourt5, tant en son nom à cause d'elle que comme tuteur et curateur de damoyselle Françoyse de Besançon sa niepce, fille myneur d'ans et seulle heritiere de deffunct noble homme Me Guillaume de Besançon, vivant6 conseiller du roy en sa Court de parlement à Paris, et de feue damoyselle Jehanne Bourgoing jadis sa femme, et Me Guillaume Bourgoing advocat en ladicte Court de parlement, tous les dessusdictz heritiers, chacun pour une cinqiesme partye de deffuncte damoyselle Philippes Le Clerc leur mere, ladicte damoyselle Anthoinette Bourgoing, fondee de procuration passee par devant Cadier et Bernard, notaires, le dixiesme du present moys et an, et ayant pouvoir par icelle, entre autres choses, de faire partage avecq ses coheritiers de tous les bien, tant meubles que immeubles delaissez par le decedz de ladicte deffuncte Le Clerc, gecter au sort et accepter les lotz qui luy escherront, assavoir l'un pour ladicte damoyselle Anthoinette Bourgoing de son chef et ung autre pour ladicte damoiselle Fançoyse de Besançon, se tenir contante desdictz lotz et en quicter et descharger les executeurs du testament d'icelle deffuncte et tous autres, lesquelles partyes esdictz noms disoient avoir faict faire et rediger par escript cinq lotz de tous les biens meubles contenuz en l'inventaire faict apres le decedz d'icelle deffuncte Le Clerc par Noel Lemaire, priseur vendeur juré de biens à Paris, qui avoit faict la prisee d'iceulx fors et reservé7 quelques ustancilles de cuysine qui avoient ja esté venduz à leur requeste ; réservé aussy la vaisselle d'argent, bagues, joyaulx et autre orfaverie que icelles partyes n'ont voullu estre partagez ains8 veullent estre venduz, leur faisant sçavoir deux jours auparavant ladicte vente en leurs domicilles cy après declarez, assavoir : pour led. sr. Me Nicolas Bourgoing en sa maison sise près la porte de Bussy9 ; pour ledict sr. Me Jacques Bourgoing en son hostel rue Coquilliere10, paroisse Sainct Eustache ; ladicte damoiselle Anthoinette Bourgoing esdictz noms au logis de madamoyselle Lamoignon près la chappelle Mignon11 ; et ledict Me Guillaume Bourgoing au logis de ladicte deffuncte sa mere.

 

Laquelle vaisselle d'argent, bagues et joyaulx contenuz depuys le deux cens quatre vingtz quatreiesme article dudict inventaire jusques au trois cens troisiesme article d'icelluy inventaire sont demourez par devers led. sr. Me Nicolas Bourgoing et si consentent que les deniers de ladicte vente soient mis ès mains d'icelluy sr. Me Nicolas Bourgoing pour estre employez au payement des fraiz funeraulx, fraiz d'inventaire et debtes d'icelle deffuncte.

 

Et après que icelles partyes ont dict avoir veu et calculé entre eulx lesdicts lotz, et qu'ilz leur ont semblez bons et bien faictz, ont requis lesd. notaires soubzsignez de signer lesdictz lotz à leur requeste et geter au sort sur iceulx ce que leur a esté accordé. Et pour ce faire a esté faict cinq petitz billetz de papier esgaulx l'un à l'autre en l'un desquelz estoit escript : premier lot, cotte A ; en l'autre : second lot, cotte B ; en l'autre : troisiesme lot, cotte C ; en l'autre : quatreiesme lot, cotte D ; et en l'autre : cinqiesme lot, cotte E. Lesquelz billetz ont esté mis en ung chappeau, et après les avoir meslez ont esté tirez par ung jeune enffant et baillé à chacune desdictes partyes ung desdictz billetz.

 

Tellement que par ledict sort le premier desdictz lotz seroit et est advenu audict sieur Me Jacques Bourgoing, le second audict sr. Me Nicolas Bourgoing, le troisiesme audict de Bezançon à cause de sadicte femme, le quatreiesme audict Me Guillaume Bourgoing, et le cinqiesme audict de Bezançon comme tuteur.

 

Dont et desquelz lotz ainsy faictz et getez au sort comme dict est, lesdictes partyes esdictz noms se sont tenues et tiennent pour contant et en ont quicté et quictent l'un d'eulx l'autre. Ensemble les executeurs du testament d'icelle deffuncte Le Clerc et tous autres, sans prejudice des rapportz que icelles partyes sont tenues faire aux successions de leurs feuz pere et mere et d'autres actions qu'ilz pourroient avoir et pretendre l'un à l'encontre de l'autre à cause desdictes successions.

 

Promectans etc., obligeans esdictz noms chacun endroict soy renonceans etc.

 

Faict et passé en l'hostel où ladicte deffuncte est deceddee, assis en ceste ville de Paris près la Court de Rouen12, l'an mil cinq cens quatre vingtz et deux le mardy quatorzeiesme jour d'aoust apès midy. Et ont toutes lesdictes partyes signé la minutte des presentes estant par devers ledict Cadier l'un d'iceulx notaires soubzsignés.

 

[signatures] Perrot [et plus loin] Cadier

 

⸎⸎⸎⸎⸎

 

Notes

 

 

2 Pour la présentation des personnes présentes dans le document, voir le tableau en fin de page.

 

3 Une demoiselle est sous l'Ancien Régime l'épouse d'un damoiseau, c'est-à-dire d'un gentilhomme qui n'a pas encore été reçu chevalier, ce qui pouvait durer toute une vie. C'est donc le titre d'une femme de la petite noblesse, n'ayant aucun titre particulier. Ce n'est qu'après la Révolution que le mot sera employé pour qualifier une fille non encore mariée.

 

4 « Femme procuratrice et autorisée » : elle a reçu procuration et autorisation de son mari pour le représenter ici.

 

5 Thimécourt est un hameau de Luzarches (Val-d'Oise).

 

6 « Vivant » : de son vivant.

 

7 « Fors et reservé » : excepté.

 

8 « Ains » : mais.

 

9 La Porte de Buci était un ancien accès à travers l'enceinte de Philippe-Auguste, située dans le quartier de Saint-Germain-des-Prés. Elle est très proche de deux autres adresses de protagonsites citées dans le document ci-après, la chapelle Mignon et la cour de Rohan.

 

10 La rue Coquillière existe encore entre le quartier du Palais-Royal et les Halles et mène à l'église Saint-Eustache.

 

11 La chapelle du Collège Mignon, du nom de son créateur Jean Mignon, à Paris, près de l'actuelle rue Mignon. On est très près de l'adresse à laquelle résidait la défunte et à laquelle fut rédigé cet acte. Les Leclerc du Tremblay sont les descendants et héritiers de la famille Mignon, qui avait méthodiquement acheté les terres de la seigneurie du Tremblay au XIVe siècle via ce Jean Mignon.

 

12 Actuelle Cour de Rohan dans le 6e arrondissement de Paris, ainsi nommée par altération du nom de Rouen. La cour était en effet voisine de l'hôtel des archevêques de Rouen.

 


Personnages cités (noms tels que dans le document)

Rôle, titre, fonction (noms avec graphie moderne)

Philippes Le Clerc

Ou Philippa Leclerc. La personne décédée dont on se partage l'héritage. Elle était veuve de Guillaume Bourgoing, seigneur de Poissons et conseiller du roi au Parlement de Paris. Mariée en 1524 ou 1525, elle décède donc à plus de 70 ans Elle eut au moins 12 enfants de son mari, dont près de la moitié meurt en bas âge. Trois fils et une fille lui survivent, comme on le voit ici, mais peut-être d'autres ont-ils été écartés de la succession pour des raisons inconnues de nous.

Guillaume Bourgoing (fils)

Fils aîné de Philippa Leclerc et Guillaume Bourgoing.

Nicolas Bourgoing

Fils de Philippa Leclerc et Guillaume Bourgoing, baptisé en 1533, marié en 1561. Conseiller du roi.

Jacques Bourgoing

Fils de Philippa Leclerc et Guillaume Bourgoing, baptisé en 1542.

Anthoinette Bourgoing

Fille de Philippa Leclerc et Guillaume Bourgoing. Epouse de Denis de Besançon, elle le représente.

Jehanne Bourgoing

Fille de Philippa Leclerc et Guillaume Bourgoing. Baptisée en 1529. Décédée.

Denis de Besançon

Seigneur de Thimecourt, conseiller du roi au Parlement de Paris, auditeur du roi en la chambre des Comptes, gendre de Philippa Leclerc car époux de sa fille Anthoinette.

Guillaume de Besançon

Frêre aîné de Denis de Besançon, jadis gendre de Philippa Leclerc car époux de sa fille Jehanne Bourgoing. Décédé.

Françoise de Besançon

Fille orpheline de Guillaume de Besançon et de Jehanne Bourgoing, mineure et sous tutelle de ses oncle et tante Denis de Besançon et Antoinette Bourgoing.

Madamoyselle Lamoignon

La sœur de Guillaume et Denis de Besançon, Charlotte épouse en 1547 Charles de Lamoignon (mort en 1572). Ils ont quatre enfants dont trois filles qui peuvent chacune être la demoiselle Lamoignon citée ici. A moins qu'il ne s'agisse de leur mère, Charlotte, veuve mais appelée « mademoiselle » pour les mêmes raisons que Philippa Leclerc et autres personnages féminins du texte.

Charles Perrot

Notaire à Paris, tout récemment établi. Son mariage récent (1581) lui a en effet permis de s'établir comme notaire avec la dot de son épouse.

Guillaume Cadier

Notaire à Paris, rue Saint-Séverin puis rue de la Harpe, actif de 1546 à 1586.

[?] Bernard

Notaire. Nous n'avons pas trouvé d'informations le concernant.

Noel Lemaire

Priseur vendeur juré de biens à Paris, exerçant depuis au moins 1579.


Indexation générale #

#paléographie

#successionhistoire

#actesnotariés

#notairesEpoquemoderne

#conditionféminineEpoquemoderne